Voorpagina

 
informatiestukje spierpijn

Spierpijn

Spierpijn is de pijn die je enkele dagen na intensieve sportbeoefening in je spieren voelt. Er zijn veel theorie?n hoe spierpijn te bestrijden valt. Verder is het nog niet geheel duidelijk wat precies de pijn veroorzaakt. Het is interessant om te weten of spierpijn goed is, voorkomen moet worden of misschien wel de enige manier is om vooruitgang te boeken.

Koude baden

Een van de redenen waarom spierpijn kan ontstaan ligt in de theorie dat intensievere trainingen gepaard gaan met een meer of mindere mate van een ontstekingreactie. In de spier komt vocht vrij die stoffen met zich meebrengen. Deze stoffen zijn onderdeel van de ontstekingsreactie. Andere stoffen die enige tijd later met vocht de spieren binnenkomen zijn bouwstoffen die van belang zijn voor het herstelproces van de spier. Het zijn niet de stoffen die de pijn veroorzaken maar wel de vochtophoping. Vocht in de spier kan drukpijn veroorzaken.

Onder andere de Nederlandse hockeybond heeft ge?xperimenteerd met koude baden. Spelers werden verzocht direct na een training en wedstrijd in een ijskoud bad plaats te nemen. Bloedvaten worden door de kou vernauwd waardoor de ontstekingsreactie en daarmee ook de vochtophoping veel minder zal zijn. Hierdoor ervaren de spelers de dag erna minder pijn, en is de gedachte, dat er weer sneller goed getraind kan worden.

Tegenspreken

Er zijn ook theorie?n die juist deze theorie tegenspreken. Zo zou een ontstekingreactie juist belangrijk zijn voor het herstel van de spier. Een spier wordt sterker van het herstel, dus het herstel moet niet tegengewerkt worden.

Ook het koelen of ijssen van een verzwikte enkel zou geen effect hebben op het herstelproces. Een enkel wordt inderdaad minder dik als je het direct na een verstuiking ijst. Of het herstel daarna sneller gaat is te betwijfelen. In het vocht dat zich bij een enkelverzwikking rondom de enkel nestelt zitten ook (op)bouw stoffen die juist van belang zijn voor het herstel.

Andere theorie?n die spierpijn veroorzaken zeggen dat er minuscule beschadigingen in de myofibrilen zijn. Op het kleinste niveau zijn spiercellen kapot. Bij normale spierpijn herstellen de spieren zich weer binnen een aantal dagen. Wanneer na 5-6 dagen er nog steeds veel pijn in de spier aanwezig is, is het geen normale spierpijn.

Spieren in ontwikkeling

Ook is er een theorie die zegt dat spierpijn niet het teken is van beschadiging van de spier, maar dat het aangeeft dat de spier in ontwikkeling is. Onderzoeker Thornell over de toestand van de spieren van zijn proefpersonen direct na een onderzoek ?de gepijnigde spieren waren bezig zich op te bouwen, er was sprake van een snelle toename van sarkomeren dat aangeeft dat de spier direct na intensieve inspanning in ontwikkeling is, en dat terwijl de proefpersonen de dagen erna wel degelijk krom liepen van de spierpijn.?

De spier geeft dus wel een pijnsignaal maar is niet kapot.

Wanneer na intensieve sportbeoefening melkzuur in de spieren nestelt, wordt een groot deel van het melkzuur direct afgevoerd. Toch blijven er ook resten melkzuur in de spieren achter. In de randen van bijvoorbeeld de kuitspieren kun je dat wellicht voelen, als je er op drukt voelt dat pijnlijk aan. Een masseur of fysiotherapeut heeft daar zijn vingers wellicht wel eens opgezet.

Spierpijn is lekker

Vele sporters ervaren spierpijn, de dag na intensieve sportbeoefening, als prettig. Het geeft ze een voldaan gevoel.? Goed getraind joh? denken ze bij zichzelf.

Hierboven staat beschreven dat spierpijn niet perse schade in de spieren betekent. Toch denk ik dat spierpijn voor hardlopers zoveel mogelijk vermeden moet worden. Je ontkomt er niet aan als fanatieke hardloper wel eens spierpijn op te lopen. Na een andere soort training in een andere omgeving of na een wedstrijd komt spierpijn wel voor. Spierpijn gaat vaak in combinatie met spierstijfheid. Om deze reden denk ik dat het niet goed is om met spierpijn te trainen. Stijfheid geeft aan dat de spier minder soepel is en flink aan elasticiteit heeft ingeleverd. Beenspieren moeten bij hardlopen goed elastisch zijn. Bij het neerkomen van de voet met de grond moet de klap door de spieren worden opgevangen. Zijn de spieren niet of minder in staat deze opvangcapaciteit te gebruiken dan gaat de klap door merg en been. Pezen, aanhechtingen, spier/pees overgangen en andere delen van de anatomie krijgen dan een extra harde klap. Een achillespees blessure ontstaat vaak nadat de hardloper gedurende enkele trainingen doorloopt met stijve kuiten. De achillespees wordt overbelast omdat de kuitspier zijn werk niet goed kan doen.

conclusie

Als je regelmatig wilt trainen, moet je als hardloper daarom spierpijn proberen te voorkomen. Spierpijn betekent dus dat er minder vaak getraind kan worden. Voor andere sporten waarbij minder schokbelasting plaatsvindt zoals bij zwemmen en fietsen is de elasticiteit van spieren minder belangrijk. En dus kan er wellicht wel met spierpijn worden doorgetraind

Zweepslag

Een zweepslag vind meestal plaats in de kuit of in de hamstring. Wanneer er met spierpijn toch intensief gesport wordt kan zelfs pas na 30 minuten een zweepslag ontstaan. De spier is dan vaak al langere tijd stijf of licht beschadigd Een zweepslag hoeft dus niet alleen het gevolg te zijn van een slechte warming-up. Koude spieren zijn ook vaak de oorzaak, springen of sprinten kan de kuitspier of hamstring doen afscheuren of inscheuren.

Een zweepslag is niet te koelen met ijs. Rekverband helpt ook nauwelijks maar immobiliseert de plaats wel.

De duur van het herstel van de zweepslag is afhankelijk van hoe vaak de spier aandacht krijgt. Wanneer een spier gedurende de dag meerdere uren actief herstelt, kan na 2-3 weken weer worden gesport.

Een zweepslagpati?nt die alleen maar in de luie stoel zit, heeft vaak minimaal 6 weken nodig om volledig te herstellen voor er weer kan worden gesport.

Bewegen versus trainen

Het is verboden om met spierpijn te gaan trainen, maar het is wel goed om met spierpijn veel te bewegen. Bewegen stimuleert de doorbloeding in de spier, melkzuurresten worden sneller afgevoerd en bouwstoffen worden sneller aangeleverd. Bewegen is dus iets anders als trainen.
 
< Prev